Rouwbegeleiding

‘Gedeelde vreugde is dubbele vreugde. Gedeelde pijn is halve pijn.’

Hoe graag we jonge mensen en kinderen ook willen behoeden voor pijn en verdriet, kunnen we dit niet.
Het zal altijd een wens blijven, want leven staat niet alleen in het teken van leuke dingen doen. Het betekent ook pijn hebben. Heel diepe pijn als het over afscheid gaat.

Plezier maken met elkaar is veel makkelijker, dan praten over de dood.
Hoe meer we stil durven staan bij alle gevoelens, ook pijnlijke gevoelens die horen bij een rouwproces. Hoe meer we groeien naar goede zorg voor elkaar.

Rouwbegeleiding op school gaat over het in gesprek komen met elkaar.
Hoe kan ik als mens, als leerkracht een steun zijn voor de kinderen in mijn klas, mijn collega’s en de ouders op school?
Op wat voor manier informeren wij als team de verschillende klassen en ouders, na een ingrijpende gebeurtenis?
Hoe gaan we naar het afscheid weer verder?
Hoe rouwen kinderen en hoe kunnen wij zij daarin ondersteunen?

In alle lagen die op school aanwezig zijn, De directie, Het team, De ouders en Het kind, komen andere vraagstukken aan de orde.
Allen gericht op stilstaan bij het ongelooflijke verlies wat jullie als school treft, maar ook op de toekomst hoe verder te gaan en het gemis te verweven in de structuur van de school.